Idoler

Publicerad 2015-07-04 23:32:01 i Allmänt,

Har ni några idoler? Personligen har jag tre idoler, något klyschiga kanske men dom ryttarna jag ser upp till allra mest är Patrik Kittel, Tinne Wilhelmsson Silfvén och Carlote Dujardin. Jag är säkerligen inte den första och långt ifrån den sista som namnger dessa ryttare som sina idoler men det är något med deras ridning och hästhållning som får mig att må bra. 
 
För några år sedan gästspelade jag lite i ett stort stall där hästhållningen var allt annat än vad jag var van vid. Jag kom från en ridskola i huddinge (Gladö RS) där det alltid var i fokus att hästarna där skulle ha ett bra liv. I stallet jag kom till för att jobba under en liten tid var hästarna "redskap" för att kunna utföra ridsporten. Det var standard att hästarna inte hade tillgång till en hage utan istället gick 20minuter två gånger om dagen på band eller i en skrittmaskin.
Min sista dag i stallet släppte vi en 6 årig hingst för första gången. Han fick gå lös i ett 10x10 logeringshus och blev så himla lycklig. Han bara rullade sig, nosade och rullade igen. Det var då jag insåg hur sporten ibland behandlar djuren som gör det möjligt för oss att utöva den, och det var även då jag bestämde mig för att  om jag skulle se upp till någon så skulle denna någon behandla hästarna väl. 
 
Gemensamt för Patrik, Tinne och Charlotte är att dom låter hästarna vara hästar, vilket för mig är bland det viktigaste. Utöver deras respekt och kärlek för deras lagkamrater (hästarna) så har dom en fantastisk mentalitet och syn på sporten. Hur dom dominerar på tävlingsbanorna och ändå har fötterna på jorden är imponerande! Även när det inte går dåligt så beskyller dom inte hästen och dom laddar om och kommer igen.
 
Så, har ni några idoler? Och om så är fallet, vilka och varför?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela