Nyfiken på hur jobbet som groom är?

Publicerad 2015-07-05 23:07:29 i Allmänt,

Har ni någonsin undrat hur jobbet som groom är? Eller funderat på att söka just detta jobb? 
 
Jag fick möjligheten, som jag nämnde i tidigare inlägg, att få testa på jobbet som groom under en kortare tid för att sedan avgöra om jag ville fortsätta eller inte. Jag valde att tacka för erfarenheten men inte komma tillbaka för att fortsätta. Varför? Det vara egentligen inte jobbet utan vad jag insåg. Det är mer än ett jobb, det är en livsstil och den var inte för mig. 
 
Jobbet som groom innebär ansvar, och mycket av det. Du har hand om elithästar värda multum vars jobb är att tillsammans med ryttaren vinna tävlingar och tjäna in ännu mer pengar för att verksamheten ska gå runt. Det innebär att man är på plats tidigt på morgonen, runt 7 tiden, för att sedan stanna till 22 tiden någon gång beroende på hur rutinerna ser ut. Där emellan mockar man, ställer hästar på gåband, placerar dom i skritten, leder dom till hands eller släpper dom i hage om dom har tillgång till en, gör i ordning dom för ridning, gör i ordning dom efter ridning, tar hand om utrustningen, ser till att stallet ser fräscht ut och fodrar. Listan på saker att göra kanske inte låter så lång men under alla dessa moment gömmer det sig mängder av detaljer så som att nogrant smörja in alla hovar på, i mitt fall, 7 hästar två gånger om dagen, ta på och av täcken, duscha hästarna, borsta hästarna osv. 
 
Denna beskrivning kanske inte låter allt för positiv, jag hade SÅ ont i fötterna efter allt springande fram och tillbaka och efter att ha stått upp under hela dagarna men såhär i efterhand skulle jag inte bytt erfarenheten mot något. Det är bland det bästa jag gjort och även om livet som groom inte var för mig så är det många andra det är perfekt för. Gillar man ansvaret och orkar med dom tidiga mornarna och eventuellt sena kvällarna så är det ett väldigt givande jobb. Få saker är härligare än känslan att se till att hästen man ansvarar för har tillgång till mat, träning och blir väl omhändertagen överlag, och att i gengäld se hur hästen får förtroende och respekt för en. 
 
Så är du sugen och har möjlighet att bli en groom skulle jag säga "go for it!". Som jag sa tidigare var min tid i Tyskland bland det bästa jag gjort och under andra omständigheter kanske jag hade åkt tillbaka eller sökt jobbet någon annanstans men jag kommer aldrig önska att jag inte hade åkt. Det är en krävande livsstil men med allt allt man får se och vara med om förstår jag att det är många som vill jobba med just detta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela